Control Systems and Computers, N2, 2017, Article 5

Upr. sist. maš., 2017, Issue 2 (268), pp. 46-57.

UDK 303.721:004.031.42

Manako Alla F., Doctor of Eng. Sciences, Head of the department, E-mail: alla@irtc.org.ua,

Synytsya Kateryna M., PhD  (Eng.),  Deputy Director on Research, Ibid, E-mail: ksynytsya@irtc.org.ua,

International Research and Training Center for Information Technologies and Systems NAS and MES of Ukraine, Glushkov ave., 40, Kyiv, 03187, Ukraine

Information Technologies in Education

Introduction. Continuing education and lifelong learning is needed to cope with rapid changes in economy and society. E-learning as an overall approach is useful to address mass-scale learning and dealing with flexible access to education. However, an important issue is to identify appropriate class of technologies and specific requirements to them for particular tasks.

Purpose. The purpose of this article is to summarize the results of research in ICT for education that form a theoretical basis for e-learning and to reveal the driving forces for transformations in that field. Understanding the impact of technological innovations and requirements to mass-scale and life-long learning on e-learning implementations will facilitate both the solution of research problems and successful e-learning practice.

Methods. The requirements, recommendations and conclusions are based on literature study, system analysis methods and generalizations. Research results are illustrated by software implementations. 

Results. Requirements to e-learning technologies and organization of mass-scale continuous education are suggested based on a study of e-learning research and implementations. Key features and basic components of the alternative electronic education space are identified that can be used in creation of e-learning framework for life-long learning and implementation of specific e-learning tools and services.

Conclusion. The results of the research demonstrate that the efficient implementation of life-long e-learning requires systemic transformation of organizational and pedagogic foundations of learning, scalable approaches, and networked solutions for multi-platform systems. The findings can be used by e-learning developers, decision-makers in educational organizations and other specialists interested in using ICT in education.

Keywords: E-learning, information technologies.

Download full text!

  1. Педагогика: Учебное пособие / Под ред. П.И.Пидкасистого. – М.: Педагогическое общ-во России, 1998. – 640 с.
  2. ГриценкоВ.И. Информационно-коммуникационные технологии в образовании для всех – в ракурсе проблем общества знаний. – К.: Академперіодика, 2007. – 28 с.
  3. Гриценко В.И. Перспективные технологии обучения – основа стратегии построения общества знаний // УСиМ. – 2005. – № 6. – С. 5–10.
  4. ГриценкоВ.И. Фундаментальные проблемы Е-обучения. – К.: Академперіодика, 2008. – 38 с.
  5. Манако А.Ф., Синица Е.М. Информационное общество и ИКТ в образовании. – Lambert Acad. Publ. ISBN 978-3-659-59949-1, 2014. – 99 с.
  6. Манако А.Ф., Синица Е.М. Инновационные электронные научно-образовательные пространства: взгляд сквозь призму трансформаций // Образовательные технологии и общество. – 2014. – 17, № 1. – С. 546–577. – http://ifets.ieee.org/russian/depository/ v17_i1/pdf/15.pdf
  7. Манако А.Ф., Синица Е.М. Электронные научно-образовательные пространства и перспективы их развития в контексте поддержки массовости и непрерывности // УСиМ. – 2012. – № 4. – C. 83–92.
  8. Глушков В.М. Введение в АСУ. – Киев: Техніка, 1972. – 312 с.
  9. Довгялло А.М. Диалог пользователя и ЭВМ: Основы проектирования и реализации. – Киев: Наук. думка, 1981. – 231 с.
  10. Дистанционное обучение: теория и практика / В.И. Гриценко, С.П. Кудрявцева, В.В. Колос и др. – К.: Наук. думка, 2004. – 376 с.
  11. Колос В.В., Кудрявцева С.П. Задачная модель функционирования информационно-образовательной среды // УСиМ. – 2005. – № 6. – С. 75–81.
  12. Компьютерная технология обучения: Словарь-справочник. / Под ред. Гриценко В.И., Довгялло А.М. В 2-х томах. – К.: Наук. думка, 1992. – 784 с.
  13. Voychenko O., Synytsya K. Knowledge Sharing via Web 2.0 for Diverse Student Groups in Distance Learning // Learning Environments and Ecosystems in Engineering Education // Proc. IEEE EDUCON, April 2011, Jordan. (EDUCON), IEEE, 2011. – P. 933–936.
  14. Von Brevern H., Synytsya K. A systemic activity based approach for holistic learning & training systems. // Educational Technology & Society. – 2006. – 9, № 3. – P. 100–111.
  15. Манако А.Ф., Воронкин А.С. ИКТ в образовании: эволюция, конвергенция и инновации // Образовательные техологии и общество. – 2014. – 17, №. 1. – С. 487–521. – http://ifets.ieee.org/russian/depository/v17_ i1/pdf/11.pdf
  16. Манако А.Ф., Воронкин А.С. Инновации в образовании: эволюция и конвергенция как источник трансформаций / Новые информационные технологии в образовании для всех: непрерывное обучение / В.И. Гриценко, В.Б. Артеменко и др. – К.: Академпериодика, 2013. – С. 90–120.
  17. Манако А.Ф. Синица Е.М. Массовость и непрерывность как ключевые факторы развития электронного научно-образовательного пространства для всех // Proc. Fifth Int. Conf. ITEA-2010. 23–24 Nov. 2010. – Kiev, IRTC. – P. 23–33.
  18. Манако А.Ф., Синица Е.М. Непрерывное образование и инновационные электронные научно-образо­вательные пространства / Новые информационные технологии в образовании для всех: непрерывное обучение / В.И. Гриценко, В.Б. Артеменко и др. – К.: Академпериодика, 2013. – С. 121–205.
  19. Манако А.Ф., Синица Е.М. ИКТ в обучении: взгляд сквозь призму трансформаций // Образовательные технологии и общество. – 2012. – 15, № 3. – С. 392–414.
  20. Манако А.Ф. Підхід до моделювання цілеспрямованого розвитку інноваційних інформаційних технологій «навчальні об’єкти» // Проблеми програмування. – 2006. – № 2–3. – С. 475–481.
  21. Манако А.Ф. Технологічні аспекти інноваційного цілеспрямованого розвитку телекомунікаційного науково-освітнього простору // Комп’ютерні технології. – 2006. – Т. 63, 50. – С. 227–236.
  22. Манако А.Ф., Синица Е.М. Теоретико-методологические основы построения сетевой образовательной среды / Новые информационные технологии в образовании для всех: е-образование / В.Б. Арте­менко, А.С. Воронкин, А.Ф. Манако и др. – ISBN 978-966-02-7526-3. – К.: МНУЦИТ и С, 2015. – С. 104–193.
  23. Манако А.Ф. Каркас побудови МАНОК-систем // Бионика интеллекта. – 2006. – № 2(65). – С. 77–82.
  24. Манако А.Ф. Формальные структуры МАНОК-систем // УСиМ. – 2008. – № 1. – С. 35–41.
  25. Манако А.Ф. Подход к построению формализованного описания информационных систем для образования и обучения // Образовательные технологии и общество. – 2013. – 16, № 1. – С. 547–563.
  26. Манако А.Ф. Конструктивные свойства трансформационного электронного образовательного пространства // Образовательные технологии и общество. – 2014. – 17, № 1. – С. 522–530. – http://ifets.ieee. org/russian/depository/v17_i1/pdf/12.pdf
  27. Synytsya K. Standards for Learning Technologies: Overview and Directions. // Communications of IICM. – 2005. – 8, № 2. – P. 5–15.
  28. Sharable Content Object Reference Model (SCORM 2004), v. 4.0, 2004. – https://www.adlnet.gov/adlrese­arch/scorm/scorm-2004-4thedition/
  29. IMS Digital Repositories Interoperability – Core Functions Information Model. – 2003. – http://www.imsg­lobal.org/
  30. LowvereF.W. The Category of Categories as a Foundation for Mathematics // Proc. of the Conf. on Categorical Algebra. – Springer-Verlag, 1966. – P. 1–20.
  31. Букур Н., Деляну А. Введение в теорию категорий и функторов. – М.: Мир, 1972. – 259 с.
  32. Манако А.Ф. Информационные ресурсы для непрерывного обучения // УСиМ. – 2002. – № 3/4, С. 41–49.
  33. Манако А.Ф. Системные аспекты моделирования целенаправленного развития инновационных инфор­мационных технологий «учебные объекты» // УСиМ. – 2006. – № 6. – С. 10–19.
  34. Манако А.Ф. Информационно-дидактический базис МАНОК/S // Там же. – 2005. – № 3. – С. 63–70.
  35. СиницаЕ.М. Модели метаданных учебных ресурсов // Там же. – 2006. – № 6. – С. 20–25.
  36. Плинер А.А. Киберпространство: информационный, языковой, технологический аспекты // Эпистемы: Сб. научн. ст. – Екатеринбург: Ажур, 2014, 9: Аспекты аналитической традиции. – С. 97–105.
  37. Synytsya K., Manako A. E-learning in Ukraine/ In Cases on Challenges Facing E-Learning and National Development: Institutional Studies and e-Learning Practices, Turkey, 2010 – 2. – Р. 989–1008.
  38. Синица Е.М., Бурцев М.С. Описание учебных ресурсов: метаданные, стандарты, профили // Образователь­ные технологии и общество. – 2006. – 9, № 1. – С. 365–396.
  39. Synytsya K. Learning object metadata: Implementations and open issues. // IEEE LTTF Learning Technology. – 2003. – 5, № 1. – Р. 1–6.
  40. Wing J.M. Computational Thinking // Communications of the ACM. – 2006. – 49, N 3. – Р. 33–35.
  41. Опыт дистанционного обучения на основе телекоммуникационных технологий в Украине / А.М. Довгялло, В.В. Колос, С.П. Кудрявцева и др. // УСиМ. – 1999. – № 5. – С. 84–91.
  42. Гриценко В.И., Манако А.Ф. Использование учебного мультимедиа в электронных учебниках и дистанционных курсах, поставляемых через Интернет: Метод. пособие. – К.: Вітус, 2003. – 123 с.
  43. Danylova O., Synytsya K., Martynov D. A competen­ce-based approach to the design of the on-line English course // 31st Int. Convention MIPRO, 2008. – Р. 187–191.
  44. Rovinskyi D., Synytsya K., Podgornov A. Quality assessment for collections of learning resources // Advanced Learning Technologies, IEEE Int. Conf. Proc. – 2003. – Р. 362–363.
  45. Rovinskyi D., Synytsya K. Distance Courses Quality: A Learner’s View // Ibid. – 2004. – 1080–1081.
  46. Подгорнов А., Синица Е. Object Orchestrator – приложение для создания и поддержки учебного материала // Образовательные технологии и общество. – 2005. – 8, № 3. – C. 319–322.
  47. Synytsya K. Towards Support of Object-Based Learning Content Authoring. // ICICIS’07, Proc. Int. Conf. March 15–18, 2007 (Cairo, Egypt). – 2007. – P. 482–486.
  48. МанакоА.Ф., Манако В.В. Електронне навчання і навчальні об’єкти. – К.: Кажан плюс, 2003. – 334 с.
  49. Voychenko O., Synytsya K., Manako A. Web 2.0 based LMS extension for life long learning support. // Proc. Elearning and software for education, international scientific conference eLSE. – 2011. – P. 149-154.
  50. Riabtsev V., Sinitsya K., Voychenko O. Integrated Solution for On-line Environments Users’ Learning and Support // 38th Int. Convention (MIPRO), Computers in Education. – 2015. – P. 1093–1096.
  51. ВойченкоА.П. Опыт проведения он-лайн конференций // УСиМ. – 2016. – № 2. – С. 77–81.
  52. Войченко А.П. Использование облачных технологий и социальных сетей для поддержки научно-учебных мероприятий // Там же. – 2015. – № 4. – С. 52–57.
  53. Структура ИКТ-компетентности учителей: Рекомендации ЮНЕСКО, 2011. – 116 с. – http://iite.unesco. org/pics/publications/ru/files/ 3214694.pdf
  54. Каменева Т.Н. Педагогические технологии в электронном образовательном пространстве: традиции и инновации. // Образовательные технологии и общество. – 2013. – 16, № 1. – С. 609–626.
  55. Данилова О.В., Синица Е.М., Мартынов Д.В. Использование компетентностного подхода при создании учебного он-лайн курса ELTEC // Там же. – 2008. – 11, № 3. – С. 351–367.
  56. Synytsya K. Adding mobility to the ADL language course. // Int. Conf. eLearning and Software for Education. – 2012. – 2. – Р. 147–152.
  57. Voychenko O., Synytsya K. Podcasting as the first step in m-learning implementation. // Ibid. – 2015. – 1. – P. 298–302.

Received 07.03.2017